המעבר לגלישה דרך מחשב לגלישה דרך סמטרטפון והשפעתה על המסחר האלקטרוני

 הרגלי הקניות בעידן ה-Cross-Device

 

בעידן הדיגיטלי של ימינו, הרגלי הקניות של הצרכנים השתנו באופן משמעותי. המעבר לרכישות באמצעות מכשירים מרובים (Cross-Device) הפך לנורמה, כאשר לקוחות משתמשים בשילוב של סמארטפונים, טאבלטים ומחשבים שולחניים כדי לחקור, להשוות ולבצע רכישות. מגמה זו מציבה אתגרים והזדמנויות חדשים עבור עסקים המשקיעים בבניית אתר מסחר אלקטרוני.

אחד ההיבטים המרכזיים של רכישות Cross-Device הוא הצורך בחוויה ממוקדת ואחידה על פני פלטפורמות. צרכנים מצפים כיום לגשת לאתר מסחר אלקטרוני מכל מכשיר ולקבל ממשק משתמש מותאם ותפקודי. מבחינת עסקים, המשמעות היא להבטיח שאסטרטגיית

בניית אתר מסחר אלקטרוני תכלול עיצוב רספונסיבי, אופטימיזציה למובייל וזמני טעינה מהירים על מגוון מכשירים.

גורם חשוב נוסף הוא המסע הבלתי ליניארי של הלקוח. בסביבת Cross-Device, הצרכנים לעתים קרובות יתחילו את תהליך הרכישה שלהם במכשיר אחד ויסיימו אותו במכשיר אחר. לדוגמה, מישהו עשוי לגלות מוצר בסמארטפון, לערוך מחקר מעמיק יותר במחשב שולחני ובסופו של דבר לבצע את הרכישה באמצעות טאבלט. עסקים שבונים אתר מסחר אלקטרוני חייבים להתחשב בהתנהגות זו ולספק דרכים חלקות להמשיך את הרכישות בין מכשירים, כגון רשימות משאלות מסונכרנות, עגלות קניות משולבות והיסטוריית חיפושים.

הגידול ברכישות Cross-Device גם מדגיש את החשיבות של אסטרטגיית שיווק רב-ערוצית. כדי להגיע ללקוחות ולעורר השראה לרכישה, על המותגים להיות נוכחים ועקביים על פני מגוון נקודות מגע דיגיטליות. זה כולל לא רק את אתר הסחר האלקטרוני שלהם, אלא גם מדיה חברתית, דוא"ל שיווקי ופרסום דיגיטלי. בניית אתר מסחר אלקטרוני מהווה מרכיב מרכזי באסטרטגיה השיווקית הכוללת, ומשמש כמרכז לחוויית הלקוח.

עוד תחום שבו רכישות Cross-Device משנות את כללי המשחק הוא ניתוח נתונים. עם צרכנים המשתמשים במכשירים מרובים בנתיבי הרכישה שלהם, איסוף ואיחוד נתונים על פני ערוצים הופך לאתגר. עסקים צריכים להשקיע בפתרונות ניתוח מתקדמים ובכלים לניהול נתוני לקוחות כדי לקבל תמונה מקיפה של ההתנהגות הבין-מכשירית. תובנות אלה חיוניות לאופטימיזציה של אתר המסחר האלקטרוני, להתאמה אישית של החוויה ולשיפור ביצועי השיווק.

כדי להתמודד עם האתגרים ולנצל את ההזדמנויות שמציבות רכישות Cross-Device, על עסקים לאמץ גישה ממוקדת לקוחות בבניית אתר מסחר אלקטרוני. זה דורש הבנה עמוקה של הצרכים, ההעדפות והתסכולים של הלקוחות לאורך מסע הרכישה שלהם על פני מכשירים. על ידי עיצוב אתר מסחר אלקטרוני הנותן עדיפות לחוויית משתמש חלקה, עקבית ומותאמת אישית, העסקים יכולים לספק את החוויה האולטימטיבית של Cross-Device ולהניע המרה ונאמנות.

לסיכום, עליית רכישות ה-Cross-Device מעצבת מחדש את נוף הקמעונאות הדיגיטלית. מציאת האיזון הנכון בבניית אתר מסחר אלקטרוני שמתחשב בהתנהגויות ובציפיות החדשות של הצרכנים היא הכרחית להצלחה. על ידי השקעה בעיצוב רספונסיבי, אופטימיזציה למובייל, אסטרטגיות שיווק רב-ערוציות וניתוח נתונים מתקדם, העסקים יכולים להתאים את עצמם לעידן ה-Cross-Device ולספק את החוויה המשכנעת והמספקת שהלקוחות מחפשים.


סטטיסטיקות רלוונטיות לבחירת פלטפורמת סחר אלקטרוני:

  • לפי סקר של Forrester, 54% מהצרכנים מעדיפים לערוך את המחקר שלהם במכשיר אחד ולהשלים את הרכישה במכשיר אחר.

  • מחקר של BigCommerce מצא כי 80% מהצרכנים מחקרו מוצר באופן מקוון לפני רכישתו בחנות פיזית.

  • נתוני Statista מראים שהכנסות הסחר האלקטרוני העולמיות צפויות להגיע ל-6.54 טריליון דולר עד שנת 2023.

  • סקר של Econsultancy גילה כי 61% מהארגונים רואים באופטימיזציה של חוויית הלקוח הדיגיטלית כאתגר הגדול ביותר שלהם.

  • דו"ח של Salesforce מצא כי 75% מהצרכנים מצפים לחוויית משתמש עקבית על פני ערוצים ומכשירים מרובים.

  • לפי מחקר של Think with Google, 53% מהביקורים באתרי סחר אלקטרוני מגיעים ממכשירים ניידים.

  • סקר של Accenture גילה כי 91% מהצרכנים סביר יותר לבחור במותגים המציעים תוכן ומבצעים רלוונטיים ומותאמים אישית.

  • דו"ח של Merkle מצא כי עסקי סחר אלקטרוני חווים שיעורי המרה גבוהים ב-50% במכשירים ניידים בהשוואה למחשבים שולחניים.


גורמים המשפיעים על בחירת הפלטפורמה בסחר המקוון


בעידן של קניות Cross-Device, צרכנים מתחילים לעתים קרובות את מסע הרכישה שלהם במכשיר אחד ומסיימים אותו במכשיר אחר. הבנת הגורמים המשפיעים על בחירת המכשיר של הצרכנים לשלבים שונים של תהליך הרכישה יכולה לעזור לעסקים למטב את החוויה הדיגיטלית שלהם ולהתאים אסטרטגיות בהתאם.

  1. נוחות ונגישות -  גורם מרכזי המשפיע על בחירת המכשירים של צרכנים הוא נוחות. סמארטפונים, הזמינים בכל מקום ובכל עת, נוטים להיות הבחירה המועדפת לחיפושים מהירים, השוואת מחירים או רכישות בדחף. מחשבים שולחניים או מחשבים ניידים, לעומת זאת, מועדפים לעתים קרובות עבור רכישות מורכבות יותר הדורשות מחקר מעמיק או השוואה. הגודל והניידות של מכשירי טאבלט הופכים אותם לבחירה פופולרית לגלישה וקניות בפורמט גדול יותר מסמארטפון, אך עדיין נייד.

  2. סוג המוצר וערך הרכישה  - קטגוריית המוצרים והיקף ההשקעה הכספית הם גם גורמים משמעותיים. מחקרים מראים כי צרכנים נוטים יותר להשתמש בסמארטפונים לרכישות בערך נמוך, כמו מוצרי מכולת או פריטי אופנה. עבור מוצרים יקרים יותר או מורכבים יותר, כמו אלקטרוניקה או רהיטים, צרכנים רבים מעדיפים לערוך מחקר במחשב שולחני או במחשב נייד לפני ביצוע רכישה, שכן מכשירים אלה מספקים תצוגה גדולה יותר ומקלידים לניווט וסקירת מידע מפורט.

  3. הקשר ומיקום  - ההקשר והמיקום של הצרכן בזמן הקנייה הם גם גורמים חשובים. בעת הגלישה מהבית או מהמשרד, סביר יותר שצרכנים ישתמשו במחשבים שולחניים או ניידים, המציעים נוחות של מקלדת מלאה ותצוגות גדולות יותר. כאשר הם בדרכים, בחנויות פיזיות או באירועים, סמארטפונים הופכים למכשיר המועדף לחיפושים מהירים, השוואת מחירים או רכישות בהנחה. הזמינות והנגישות של המכשיר בהתאם לסביבה ממלאות תפקיד בבחירה.

  4. חוויית משתמש ואופטימיזציה למובייל - האופן שבו אתר הסחר האלקטרוני או האפליקציה מותאמים למכשירים שונים משפיע גם על העדפות המכשירים של הצרכנים. פלטפורמות המציעות חוויית משתמש חלקה, עיצוב מגיב ופונקציונליות אופטימלית על מגוון מסכים נוטות לעודד מעורבות ושימוש רב יותר. לעומת זאת, אתרים עם ניווט מסורבל, זמני טעינה איטיים או בעיות תצוגה במכשירים ניידים עלולים לגרום לתסכול ולדחוף את המשתמשים למכשירים אחרים או לנטוש לחלוטין את הרכישה.

  5. דפוסי חיפוש וגלישה אישיים  - העדפות אישיות והרגלים ממלאים גם הם תפקיד בבחירת מכשירי הצרכנים. חלק מהמשתמשים מרגישים בנוח יותר לערוך מחקר ולבצע רכישות בסמארטפון או בטאבלט שלהם, בעוד אחרים מעדיפים את יתרונות המסך הגדול והמקלדת של מחשב שולחני. הרגלי הגלישה האישיים, כמו שעות הפעילות, משך הביקור ומידת המעורבות, עשויים גם הם להשפיע על בחירת המכשיר עבור שלבים שונים במסע הרכישה.

  6. תכונות אבטחה ופרטיות  - שיקולי אבטחה ופרטיות הם גורם נוסף המשפיע על בחירת הצרכנים. מחשבים שולחניים או ניידים נתפסים לעתים קרובות כאפשרות מאובטחת יותר לרכישות מקוונות, במיוחד כאשר מדובר בנתונים פיננסיים או אישיים רגישים. רבים מעדיפים להשתמש במכשירים אישיים על פני מכשירים ציבוריים או משותפים להזנת פרטי תשלום או מידע אישי. מאפייני אבטחה כמו זיהוי טביעת אצבע או זיהוי פנים במכשירים ניידים יכולים גם להוסיף שכבה של הגנה ולהגביר את הביטחון בקניות בטלפון נייד.

  7. השפעות חברתיות ומגמות צרכניות  - מגמות חברתיות ותרבותיות יכולות גם לעצב את דפוסי השימוש והעדפות הצרכנים. עלייתן של פלטפורמות מדיה חברתית ואפליקציות מסרים הפכה את הסמארטפונים למכשיר הדומיננטי להתקשרות, שיתוף והשראה לרכישה. השפעת המדיה החברתית, סלבריטאים ומשפיענים יכולה להניע קניות אימפולסיביות ומידיות יותר בסמארטפונים, במיוחד בקרב צרכנים צעירים יותר. מגמות דמוגרפיות רחבות יותר, כמו הזדקנות דור המילניום ועליית דור Z, גם הן מעצבות מחדש את הציפיות לחוויות משתמש ספציפיות למכשיר.

צרכנים מתחשבים במגוון גורמים בעת בחירת המכשירים המועדפים עליהם לשלבים שונים במסע הרכישה. נוחות, סוג המוצר, הקשר, חוויית משתמש, העדפות אישיות, שיקולי אבטחה ומגמות חברתיות, כולם משחקים תפקיד בתהליך קבלת ההחלטות. על ידי הבנת הדינמיקה של בחירת המכשירים ויצירת חוויות דיגיטליות חלקות ומותאמות אישית על מגוון פלטפורמות, עסקים יכולים למקסם את המעורבות, להמיר יותר לקוחות ולבנות נאמנות מתמשכת בעולם מרובה המסכים של ימינו.


דוגמאות לאופן שבו חברות מגיבות לאתגרים אלה:

  1. נייקי (Nike):
    • נייקי השיקה את אפליקציית Nike App המאפשרת ללקוחות לרכוש מוצרים, לגשת לתוכן בלעדי ולהשתתף בחוויות מותאמות אישית.
    • האפליקציה מסנכרנת בצורה חלקה עם אתר הסחר האלקטרוני של נייקי ועם חנויות פיזיות, ומספקת חוויית לקוח אומני-ערוצית.

  2. סטארבקס (Starbucks):
    • סטארבקס השיקה אפליקציית נייד שמשלבת תוכנית נאמנות, תשלומים ומיקום חנויות, ומספקת חוויה מותאמת אישית וחלקה על פני ערוצים.
    • האפליקציה מהווה את הבסיס לאסטרטגיית הדיגיטל של סטארבקס, המקשרת בין המגע המקוון לחנויות פיזיות.

  3. סמסונג (Samsung):
    • סמסונג שיפרה את אתר הסחר האלקטרוני שלה כדי לספק חוויית משתמש רספונסיבית ומותאמת לניידים.
    • החברה גם השיקה את אפליקציית Samsung Shop, המאפשרת ללקוחות לרכוש מוצרים, לעקוב אחר הזמנות ולקבל המלצות מותאמות אישית.

  4. וולמארט (Walmart):
    • וולמארט שילבה את חנויות הפיזיות שלה עם נוכחות מקוונת חזקה, תוך מתן אפשרות ללקוחות לערוך רכישות באופן חלק באמצעות אתר הסחר האלקטרוני ואפליקציית הנייד.
    • החברה מציעה אפשרויות כמו איסוף בחנות ומשלוח ביום האחרון, תוך מינוף הנכסים הפיזיים והדיגיטליים שלה.

  5. סיירס (Sears):
    • סיירס שיפרה את הנוכחות הדיגיטלית שלה על ידי עיצוב מחדש של אתר הסחר האלקטרוני שלה והשקת אפליקציית נייד להתאמה אישית ולשיפור חוויית הלקוח.
    • החברה גם השיקה Shop Your Way, פלטפורמת נאמנות ומעורבות על בסיס דאטה, המקשרת בין החנויות הפיזיות לנכסים הדיגיטליים.


חברות אלה מדגימות את החשיבות של אימוץ גישה רב-ערוצית המשלבת נכסים פיזיים ודיגיטליים כדי לספק חוויית לקוח מותאמת אישית וחלקה. על ידי מינוף טכנולוגיות כמו אפליקציות לנייד, פלטפורמות נאמנות וניתוח נתונים, הם מסוגלים להגיב לדרישות ולצרכים המשתנים של הצרכנים בעידן הסחר האלקטרוני מרובה המכשירים.